De olika flygplanstyperna
På 30-talet började man tillverka flygplan som kunde ta uppemot 16 passagerare. Dessa plan hade 4 motorer och kom upp på 2000 meters höjd.
Under första världskriget hade man redan börjat använda flygplanen i flygvapnen, men under andra världskriget som krävde en snabb och effektiv utveckling på flygfronten, konstruerades plan som kom upp i 650 km/h och ersatte biplanet som hade två vingar ovanpå varandra med dagens modell som har ett vingpar, d v s ett monoplan.
1909 flögs dock ett sådant plan av Louis Blériot över Engelska Kanalen och då började enbart sådana plan att byggas. Men dåtidens teknik var inte tillräcklig och man återinförde biplanen under första världskriget igen.
Krigen satte fart på utvecklingen
Kriget gjorde att militärerna investerade i flygplansutvecklingen och under andra världskriget kom jetmotorerna med snabbare hastigheter som följd. Propellermotorernas tid var förbi. Utseendet började förändras också och mer och mer kom de strömlinjeformade planen att märkas, p.g.a. mindre luftmotstånd.
Boeing-planen
1916 startade ett amerikanskt företag i Chicago av William Boeing. Det är världens största flygplanstillverkare. Han har byggt stora antal bombplan åt amerikanska flygvapnet samt passagerarflygplan till Pan Am:s flyglinjer. Under årens lopp har företaget både haft kriser och skördat framgångar och 2007 tillverkade de sin senaste flygplansmodell, Boeing 737 Dreamliner, det mest bränslesnåla alternativet.
Världens flygbolag som t.ex. SAS, KLM och United Airlines, har allihop, Boeing-flygplan i sina flygrutter.
Airbus-planen
Många flygbolag har även Airbus-plan som är tillverkade av Airbus S.A.S. Det är ett franskt företag men samarbetar med Tyskland och Kina i monteringen. Bolaget startade 1970 och har idag världens största passagerarflygplan, A380. Airbus gör även militärflygplan åt Nato-länderna.
Concorde
När Concorden uppfanns på 90-talet, blev den först ett förstklassigt alternativ, eftersom man vann flera timmar på resan mellan Europa och New York. Det kunde komma upp på en höjd över 18 000 meter så att man kunde se jordens kurvatur.
Concorde-planet var inspirerat av 50-talets överljudsflygplan och Frankrike och Storbritannien enades om att tillverka just ett sådant plan för att ta passagerare från Europa till USA. P.g.a. det höga ljudet var det nämligen bara tillåtet att flyga över vatten.
År 2000 störtade en Concorde precis utanför Paris, vilket berodde på ett antal fel i tekniken. Sedan dess sjönk passagerarsiffrorna markant och planen togs ur bruk 2003. Däremot finns flera platser och museum där man kan titta på en Concorde, bl.a. i Paris, Washington D.C och Barbados.